Po blisko siedmiu latach Techmod wraca do produkcji modeli plastikowych. Ostatnim jego modelem był Friedrichshafen FF-33E w wersji polskiej w 2017 roku. Producent miał już na swoim koncie PZL P.11c/P24A-G (gotowy projekt sprzedany do Mirage Hobby w 2002 roku) oraz serię czołgów T-50 i Luchs (także sprzedanych mirage jeszcze w poprzednim wieku). Najnowszy produkt to Anslado Balilla w skali 1/48.

Ansaldo Balilla 1/48

Ansaldo A.1 Balilla to włoski myśliwiec dwupłatowy o konstrukcji mieszanej, wyposażony w stałe podwozie klasyczne, który był używany podczas I wojny światowej oraz w okresie międzywojennym. Prototyp został najprawdopodobniej oblatany pod koniec 1917 roku, a produkcja trwała od 1918 do 1924 roku. Samolot miał długość 6,84 metra i rozpiętość skrzydeł wynoszącą 7,68 metra. Jego masa własna nie przekraczała 625 kilogramów, a napęd zapewniał pojedynczy silnik SPA-6A o mocy 220 KM. Maksymalna prędkość w locie poziomym wynosiła 220 km/h, a uzbrojenie składało się z dwóch karabinów maszynowych kal. 7,7 mm.

Polski Balilla, zdjęcie Wikipedia

Ansaldo A.1 Balilla został zaprojektowany przez włoskiego inżyniera lotniczego Giuseppe Brezziego, opierając się na wcześniejszym samolocie SVA-5. W praktyce była to jego wersja  rozwojowa, różniący się głównie rozmiarami skrzydeł, kadłuba i rodzajem usztywnienia płatów. Pierwotnie planowano wyprodukować aż 1600 maszyn tego typu we Włoszech, ale produkcja rozpoczęta w 1918 roku przebiegała bardzo powoli, a zakończenie Wielkiej Wojny przekreśliło potrzebę tak dużej produkcji. Jednakże polskie siły powietrzne zainteresowały się tym modelem, co doprowadziło do podpisania umowy na produkcję licencyjną w latach 1921-1924 w Zakładach Mechanicznych w Lublinie. Łącznie wyprodukowano 57-58 maszyn tego typu na ziemiach polskich.

Samoloty Balilla w Lotnictwie Polskim

Samoloty Ansaldo A.1 zostały sprowadzone do Polski dzięki działalności Polskiej Misji Wojskowej we Włoszech, która nabyła 35 takich maszyn. Przed dostawą głównej partii samolotów do kraju, wysłano samolot pokazowy „Prim”, który został złożony i wziął udział w zawodach, gdzie zajął trzecie miejsce. Pierwsze zakupione 15 maszyn zaczęły napływać do Polski na początku 1920 roku, a ich montaż trwał do końca kwietnia. Samoloty te zostały przypisane do 7 Eskadry Mysliwskiej, które miały dotrzeć drogą powietrzną, ale pojawiły się problemy techniczne. Po niezadowalającym rozwiązaniu problemów, maszyny w końcu dotarły do swojej eskadry w Białej Cerkwi 25 maja, gdzie wykorzystywano je do działań przeciwkawaleryjskich, rozpoznawczych i łącznikowych.

Wraz z 7 Eskadrą Mysliwską, samoloty A.1 brały udział w działaniach w rejonie Kijowa i Lwowa podczas wojny polsko-bolszewickiej. Lotnicy cenili „Balille” za długi czas lotu, przekraczający standardy myśliwców tamtego okresu, oraz za prędkość ponad 200 km/h, co czyniło je doskonałymi do pościgów. Jednak często napotykano problemy z synchronizatorem włoskim, a także przestrzelaniem łopat śmigła. Wypadki, takie jak samozapłon silnika, były również dość powszechne.

Ostateczna partia 10 maszyn dotarła do Polski dopiero w połowie 1921 roku i została użyta do uzupełnienia wyposażenia 7 Eskadry Mysliwskiej, a także sekcji szkoleniowych w innych jednostkach. Włoskie samoloty zostały wycofane w pierwszej połowie 1926 roku, a ich miejsce zajęły krajowe maszyny produkowane od 1921 roku.

Produkcja Ansaldo Balilla w Polsce

Ze względu na zakup licencji na produkcję samolotu Ansaldo A.1 Balilla, produkcję powierzono Zakładom Mechanicznym E. Plage i T. Laśkiewicz w Lublinie. Zgodnie z umową zawartą 14 lutego 1920 roku przez Główny Urząd Zaopatrzenia Armii, zakłady te miały dostarczyć 100 samolotów Balilla w ciągu trzech lat. Jednak do końca 1920 roku nie udało się zbudować ani jednego samolotu, a pierwszy został ukończony dopiero 21 lipca 1921 roku. Podczas jego oblotu doszło do tragicznego wypadku, w którym zginął Adam Haber-Włyński, pionier polskiego lotnictwa i instruktor z Wyższej Szkoły Pilotów w Poznaniu. Ten incydent spowodował opóźnienie produkcji kolejnych samolotów, a dostawy były znacznie mniejsze niż pierwotnie planowano.

Samoloty A.1 były produkowane w Zakładach Mechanicznych Plage i Leśkiewicz w Lublinie do 1924 roku, ale nie cieszyły się dobrą opinią z powodu częstych wypadków, w tym 15 śmiertelnych. Ansaldo A.1 Balilla miał duże obciążenie powierzchni nośnej, głównie z powodu ciężkiego silnika, co sprawiało, że był trudny w pilotażu i miał niewystarczającą zwrotność w porównaniu do innych ówczesnych myśliwców.

 

Co znajdziesz w pudełku?

Model zawiera części plastikowe z form metalowych w przyzwoitej jakości (nie oczekuj jednak modelu Eduard-Tamiya-Arma) oraz części drukowane 3D, które zostały opracowane przez Arma Hobby. Doskonała kalkomania produkcji Techmodu zawiera malowanie włoskie, polskie i greckie.

  • Zobacz w sklepie Arma Hobby  link

Biało-czerwona szachownica. Część 1 – Początki. 1918-1920

Biało-czerwona szachownica. Część 2 – Od pokoju do wojny. 1921-1939

Pierwszy Polski Fokker E.V – Tajemnice Malowania

0 0 votes
Article Rating