Model polskiego Fokkera E.V z Arma Hobby wzbudził wśród modelarzy kilka kontrowersji związanych z malowaniem. Sprawa jest na tyle ważna, że postanowiłem zamieścić krótkie wprowadzenie do tego tematu. Zobacz jak wyglądał pierwszy samolot II RP i jak prawidłowo wykonać malowanie i oznakowanie.Fokkery E.V w lotnictwie polskim pochodziły głownie ze zdobyczy wojennej na poznańskim lotnisku Ławica. Zdobyte przez powstańców wielkopolskich samoloty wymagały przeglądu i montażu. Dokonano tego w warszawskich Centralnych Warsztatach Lotniczych. Samolotom Fokker E.V i D.VIII nadano numery seryjne CWL zaczynające się od 00 oraz namalowano na nich szachownice. Maszyny pozostały w kamuflażu fabrycznym. Kadłub pokryty płotnem drukowanym w wielokąty (Lozenge) a sklejkowe skrzydła zaciągnięte półprzejrzysta bejcą w kolorach „Mocha Braun” (mokka, kawa z mlekiem i czekoladą) i Neu Echtgrün” („nowa czysta zieleń”) na górze oraz „Azur Blau” (błękit lazurowy) i „Azin Violet” (fiolet azynowy) na spodzie. Praktycznie na każdym samolocie układ plam mógł być inny.
Pierwotne malowanie „warszawskie” Fokkera Steca nr 187/18, CWL 001.
Malowanie samolotu Fokker E.V por Steca.
Najbardziej znany, pierwszy Fokker E.V nr 001 pilotowany był przez por Steca. Samolot z niemieckim numerem wojskowym 187/18 i nr CWL 001 dostarczono do Lwowa wiosną 1919 roku. Samolot miał nietypowe porycie płótnem drukowanym w wielokąty. Kadłub normalnie – wzorem czterokolorowym, natomiast kadłub nietypowo – wzorem pięciokolorowym. Od spodu zastosowano jaśniejszą Lozenge dla dolnych powierzchni. Na skrzydłach naniesiony został typowy wzór kolorów bejcy.
Stecowski Fokker E.V nr CWL 001 po przemalowaniu we Lwowie
Pierwotne oznakowanie przynależności państwowej – biało-czerwone szachownice było naniesione w ośmiu pozycjach: cztery na skrzydłach dwie na kadłubie i dwie na sterze kierunku. W Lwowie samolot przemalowano i na sterze kierunku namalowano Lwowskie oznakowanie czerwono-białe. Dodano także godło Steca jeszcze ze służby w austro-wegierskiej kompanii myśliwskiej Flik 3J: różę wiatrów z zawijasem w kształcie litery S obróconej 0 90°. Nr CWL przesunięto do przodu. Na tak pomalowanym samolocie Stec wygrał starcie powietrzne nad Lwowem 29 kwietnia 1919 roku, przeganiając dwa samoloty ukraińskie.
Malowanie i oznakowanie Fokkera Steca w malowaniu „lwowskim”. Dobrze widoczne dwa rodzaje Lozengi, godlo osobiste oraz kamuflaż skrzydeł. Pod szachownicami na skrzydłach niedokładnie usunięte krzyże niemieckie.
Reklama
Kup model Fokker E.V por Steca w sklepie Arma Hobby tutaj