Zwykle jest tak, 偶e model samolotu wygl膮da efektownie, gdy ma ciekawy i wymagaj膮cy kamufla偶.
Jednak nie wszystkie samoloty by艂y malowane. Niekt贸re by艂y w naturalnym kolorze aluminium lub innych materia艂贸w wykorzystanych do ich budowy.

Samoloty w kolorze aluminium

W latach 30-tych XX w. 聽lotnictwo rozwija艂o si臋 bardzo dynamicznie. Ten okres nazywa si臋 czasem „Z艂ot膮 er膮 lotnictwa” lub „Er膮 srebrnych skrzyde艂”. Wraz z powszechniejszym u偶yciem metali do budowy samolot贸w, popularne sta艂o si臋 pozostawianie ich w naturalnym aluminium. Dotyczy艂o to sporej cz臋艣ci maszyn cywilnych, ale r贸wnie偶 sportowych, rekordowych czy wojskowych, w tym prototyp贸w.

Buduj膮c model takiego samolotu warto wykorzysta膰 szczeg贸lny rodzaj farb jakim s膮 metalizery.
Wi臋cej na temat tych farb przeczytacie聽„tutaj„. Model pomalowany tymi farbami wygl膮da ju偶 jakby by艂 metalowy. Dalszym krokiem jest zr贸偶nicowanie jego powierzchni. Na archiwalnych zdj臋ciach bardzo cz臋sto wida膰, 偶e poszczeg贸lne panele poszycia maj膮 nieco inne odcienie. Wyj膮tkiem s膮 maszyny, kt贸re w ca艂o艣ci polerowano.

Pierwszy prototyp P.11/I. Zdj. ze zbior贸w Jerzego B. Cynka

Zr贸偶nicowanie odcieni poszycia w kolorze aluminium

Jest kilka sposob贸w na zr贸偶nicowanie poszycia w modelach samolot贸w. Jeden z nich zaprezentuj臋 poni偶ej. Moim zdaniem jest prosty do wykonania i bardzo dobrze oddaje ten szczeg贸lny efekt gry 艣wiat艂a na aluminiowej powierzchni. Jako przyk艂ad pos艂u偶y mi model pierwszego prototypu s艂ynnego polskiego my艣liwca聽PZL P.11 z Arma Hobby w skali 1/72.

Metoda opiera si臋 na zr贸偶nicowaniu podk艂adu pod metalizer, a nie stosowaniu np. dw贸ch odcieni metalizera. Zalet膮 jest to, 偶e maskowanie na etapie podk艂adu jest znacznie bezpieczniejsze ni偶 na ju偶 na艂o偶onym metalizerze. Nie ka偶da farba tego typu dobrze znosi maskowanie.
Wykorzystuje efekt, 偶e na czarnym podk艂adzie metalizer ma g艂臋bszy blask ni偶 na szarym.

Model po sklejeniu pokrywamy podk艂adem. Zastosowa艂em Mr. Surfacer 1200.
Nast臋pnie wybrane panele (na zdj臋ciach archiwalnych ja艣niejsze) zamaskowa艂em ta艣m膮 maskuj膮c膮 Tamiya, a niekt贸re miejsca maskolem.

Nast臋pnie ca艂y model pokry艂em podk艂adem Mr. Finishing Surfacer 1500 Black.
Kolejno艣膰 w zasadzie jest tutaj dowolna. Dobrze dostosowa膰 j膮 sobie w taki spos贸b, aby unikn膮膰 maskowania w trudno dost臋pnych miejscach.

Po zdj臋ciu maskowania widok by艂 do艣膰 intryguj膮cy.

Nast臋pnie ca艂y model pokry艂em metalizerem Gunze Super Metalic 01 (super silver). Wbrew pozorom nie malowa艂em transparentn膮 warstw膮 jak przy klasycznych cieniowaniach wst臋pnych, zwanych preshadingiem. Model zosta艂 pokryty delikatn膮 ale dobrze kryj膮c膮 warstw膮.

Efekt zr贸偶nicowania przy malowaniu t膮 metod膮 jest widoczny pod pewnym k膮tem do powierzchni. Patrz膮c prostopadle powierzchnia jest prawie jednolita. Uwa偶am, 偶e dobrze odzwierciedla to efekt gry 艣wiat艂a na aluminiowej powierzchni poszycia.

Metoda jest prosta, niezbyt pracoch艂onna i bezpieczna. Otrzymujemy model gotowy do dalszych zabieg贸w. Poniewa偶 jest nieco inna ni偶 subtelne zr贸偶nicowanie odcieni poszczeg贸lnych paneli poszycia, mo偶emy znacznie 艣mielej dzia艂a膰 z ko艅cowym weatheringiem. Bez obawy, 偶e zniwelujemy nasze wcze艣niejsze zabiegi.

Zach臋cam do wypr贸bowania.

0 0 vote
Article Rating