Zapewne wielu miłośników polskich skrzydeł zauważyło iż od jakiegoś już czasu uległo zmianie malowanie kamuflażowe dwóch typów statków powietrznych będących na wyposażenie Sił powietrznych RP. Mówimy konkretnie o samolotach typu Su-22 oraz MiG-29 które oprócz F-16 są na dzień dzisiejszy trzonem lotniczych jednostek bojowych SP RP. Wielu z nas przyzwyczaiło się przez wiele lat do różnych wariacji kamuflażu na obu typach samolotów, zwłaszcza na popularnych „suczkach” których mnogość kolorów oraz wzorów malowania może przyprawić o ból głowy. Ujednolicenie tego stanu rzeczy które rozpoczęło się w 2015 roku przywróciło w zasadzie normalność jaka panuje w wielu siłach powietrznych na całym świecie.

Dla czego zmieniono zasady malowania kamuflażu samolotów bojowych?

Powodów do zmiany wzorów kamuflażu na w/w statkach powietrznych było kilka; po pierwsze postanowiono ujednolicić kolory kamuflażu zgodnie z barwami jakie są stosowane na polskich samolotach F-16, po drugie po serii międzynarodowych ćwiczeń w których brały udział polskie MiG-i 29 wysnuto słuszny wniosek iż dotychczas stosowany ciemny wariant kamuflażu na samolotach tego typu nie zdaje egzaminu w stosunku do zadań które ten typ samolotu realizuje czyli głownie obrony powietrznej, po trzecie w stosunku do samolotu Su-22 wypracowano podobną koncepcję jaką przyjęli już wiele lat temu amerykanie w stosunku do kamuflażu samolotów typu A-10.

MiG-29 UB nr 28

Z uwagi na charakter działań jakie wykonywał ten samolot podczas pierwszej wojny w Zatoce Perskiej w 1991 roku, czyli bliskie wsparcie walczących wojsk i oddziałów naziemnych które wykonywano zwykle na niskich pułapach, głównym zagrożeniem dla samolotów okazywały się naziemne stanowiska strzeleckie obrony powietrznej oraz ręczne wyrzutnie ziemia-powietrzne. Z uwagi na ten fakt istotnym stało się radykalne zmniejszenie wykrywalności samolotu z powierzchni ziemi, a nie z powietrza. Stąd też zmieniono natychmiast wzór kamuflażu samolotu z barw „brązowo-zielonych” – kamuflaż European One na  barwy jasno szaroniebieskie – kamuflaż Gray.

MiG-29 nr 38

Podobnie sytuacja ma się z polskimi Su-22 na których zastosowanie kamuflażu w zlewających się na tle nieba barwach jasno szaroniebieskich ma głownie za zadanie zmniejszenie wykrywalności samolotu wzrokowo oraz przez przeciwlotnicze środki opto-elektroniczne.


Reklama

Zobacz akcesoria modelarskie do polskich MiG-29 i do Su-22 w sklepie modelarskim Arma Hobby


Przemalowanie samolotów w WZL nr 2

W momencie kiedy podjęto decyzję o zmianie kamuflażu do jej realizacji przystąpiły Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 S.A. w Bydgoszczy które są jedynym przedsiębiorstwem w Polsce odpowiedzialnym za remonty, prace serwisowe i obsługi odrzutowych statków powietrznych SP RP. Pierwszym samolotem na którym zastosowano nowy wzór kamuflażu był Su-22 M4 nr 8205 w sierpniu 2015 r. oraz MiG-29 UB nr 28 w grudniu 2015 r.

Godło Kościuszkowskie na grzbiecie kadłuba samolotu MiG-29 nr 38, widoczne intensywne ślady eksploatacji

Tylna część kadłuba samolotu MiG-29 nr 38, widoczne popiersia pilota kpt. pil. Wojciecha Januszewicza malowane w wersji niskiej widzialności po wewnętrznych stronach stateczników pionowych

 

Co z godłami?

Do dnia dzisiejszego sukcesywnie podczas wykonywanych prac remontowych oraz przeglądów wprowadzane jest nowe malowanie z tym iż na dzień dzisiejszy na wszystkich samolotach Su-22 wprowadzono już nowe barwy z wyjątkiem samolotów Su-22 UM3K nr 707 na którym pozostawiono okazjonalne malowanie „Tygrysie” oraz  Su-22 UM3K nr 305 który pozostał w tradycyjnych czarnych barwach „pastowanego kabana”. Oba malowania na w/w samolotach zostały również precyzyjnie odtworzone przez specjalistów z WZL-2 S.A. W momencie zmiany jednak barw kamuflażu zmianie uległy również kolory numerów burtowych, napisów eksploatacyjnych oraz wzory i kolory piktogramów ostrzegawczych na płatowcu samolotów. Zastosowano barwy zgodnie z zasadami tzw. niskiej widzialności czyli niekontrastujące kolory ciemno szare i niebieskie wtapiające się w kamuflaż.

Nowy wzór napisów ostrzegawczych o wlocie powietrza malowany na samolotach MiG-29

Godło Kościuszkowskie pod kabiną pilota na samolocie MiG-29 nr 38

W przypadku samolotów MiG-29 podobnie wygląda sytuacja z ponownie namalowanymi na wewnętrznych stronach stateczników pionowych popiersiami pilotów, godłem Kościuszkowskim na grzbiecie kadłuba oraz pod kabiną pilota. Zostały one również odtworzone w wersji niskiej widzialności. Jedynym wyjątkiem jest MiG-29 nr 56 na którym godło Kościuszkowskie na grzbiecie kadłuba oraz pod kabiną pilota odtworzono tak jak było poprzednio w pełnych oryginalnych kolorach.

Su-22 M4 nr 3304 podczas prac okresowych w hangarze eskadry technicznej 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie

W przypadku samolotów Su-22 malowaniem godeł na samolotach nie zajął się WZL-2 S.A. lecz malowane są przez personel 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. Do dnia dzisiejszego pojawiło się już na samolotach kilka godeł które poprzednio były malowane w kilku jednostkach użytkujących samoloty tego typu w SP RP. Zgodnie jednak z rozporządzeniem malowane są one również w barwach niskiej widzialności, wtapiających godło w barwy kamuflażu. Sukcesywnie i docelowo wszystkie samoloty użytkowane w Świdwinie mają mieć namalowane godła historycznie związane z użytkowaniem tego typu samolotu w SP RP.

Su-22 UM3K nr 509

Malowania sprzyjające weatheringowi

Oprócz całkowitej zmiany kolorów kamuflażu dodatkowym efektem tej zmiany jest również sposób zużywania się powłoki lakierniczej, co na pewno zainteresuje głownie modelarzy, zwłaszcza tych którzy lubią przedstawiać swoje repliki z intensywnymi śladami eksploatacji. Jasna tonacja nowego wzoru malowania oraz głęboka matowa faktura emalii lakierniczych powoduje iż bardzo wyraźne są na powierzchni płatowca samolotu różnego rodzaju zacieki, przybrudzenia i ślady użycia lotniczych środków bojowych. Zapewne z czasem i ze stopniem zużycia powłoki lakierniczej ślady te będą zapewne coraz bardziej widoczne i ciekawsze ale niestety są też niemałym utrapieniem dla obsługi technicznej samolotów których zadaniem jest również dbanie o odpowiedni wygląd samolotów.

 

Tygrysek który był godłem eskadr byłego 6 Pułk Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego w Pile, namalowany na samolocie Su-22 UM3K nr 509

Nowy wzór napisów ostrzegawczych o wlocie powietrza malowany na samolotach Su-22

Kolory nowego kamuflażu samolotów Su-22 i Mig-29

Zestawienie kolorów użytych do malowania nowego wzoru kamuflażu:

  • Jasno szaroniebieski – FS 36375
  • Szary – FS 36270
  • Czarny, pas przeciwodblaskowy malowany w postaci plamy przed stałą częścią wiatrochronu – FS 37038
  • Numery burtowe, część napisów eksploatacyjnych ciemno szary – FS 36118
  • Napisy eksploatacyjne niebieski – FS 35052
  • Napisy eksploatacyjne czerwony – FS 31350

Reklama

Lakiery modelarskie do malowania aerografem. Kolory samolotów Su-22M4/UM3K lotnictwa polskiego  od późnych lat 1990 do 2015…

.

Zestaw sześciu farb do malowania modeli polskich SU-22M4 w kamuflażu NATO w okresie 1997-2015

.

 

Celulozowe lakiery modelarskie z kolorami współczesnego lotnictwa polskiego.

.

Zestaw farb z autentycznymi kolorami polskich F-16, MiG-29 oraz współczesny kolor kamuflażu śmigłowców. Nie czekaj, sprawdź!…

 .


 

 Su-22 M4 nr 8309, widoczne znaczne ślady eksploatacji oraz zmieniony w nowym kamuflażu kolor stożka wlotowego do silnika

Tekst i zdjęcia: ©Norbert Czajkowski