Bardzo fajną techniką wzbogacania wyglądu powierzchni modeli jest stosowanie kredek akwarelowych. W połączeniu z innymi technikami weatheringu pozwala ona uzyskanie bardzo ciekawych efektów malowania modeli. Zobacz jak krok po kroku zastosowałem te technikę.
Jak wykonałem weathering modelu Mosquito?
Do przećwiczenia tej techniki użyłem modelu Tamiya: De Havilland Mosquito B Mk.IV/Pr Mk.IV, który jest naprawdę łatwy do sklejenia. Zbudowałem go prosto z pudełka i włożyłem cały wysiłek w jego malowanie. Celem moich starań było uzyskanie ciekawego wyglądu na powierzchni tak gładkiego samolotu, pozbawionego linii podziału blach, jakim jest drewniany Mosquito.
Do malowania kamuflażu samolotu użyłem akryli Model Air: „Dark Sea Grey” i „Cam. Dark Green” na górze płatowca I mieszanki 50-50 kolorów „Grey Green” and czarnego “Black” na spodzie.
Efekty weatheringu wykonałem przy pomocy kredek akrylowych i ołówka grafitowego dla zabrudzeń I obdrapań skrzydeł; rozmazanych farb olejnych dla pionowych zacieków na bokach kadłuba, filtrów emaliowych dla zróżnicowania odcieni sterów i akryli do zaplamień na pokrywach silnika i wziernikach.
Użyłem także białej kredki do zimitowania lekko uniesionych krawędzi drewnianego poszycia jakie widziałem na kilku zdjęciach z muzeum. Powstał tak subtelny efekt widoczny tylko z bliskiej odległości.
Na koniec natrysnąłem transparentne warstwy białej I czarnej farby, aby wzmocnić kontrast między górnymi i dolnymi partiami skrzydeł i kadłuba. Ten efekt i znacznie lepiej widoczny z pewnego oddalenia I w pewien sposób uzupełnia podkreślenia krawędzi drewnianego poszycia. Bardzo spodobał mi się taki trick, łączenie efektu widocznego z oddali z tym widocznym z bliska. To sprawia, że model wygląda bardziej interesująco.
Reklama
Zobacz akcesoria do modeli samolotu Mosquito w sklepie Arma Hobby:
Zastosowanie kredek akwarelowych, krok po kroku na przykładzie Mosquito B Mk.IV, Tamiya 1/72
1. Zobaczmy, co uda nam się osiągnąć z kredkami akwarelowymi
2. Najpierw nałożyłem szary kolor kamuflażu i zawerniksowałem go płynem do pastowania podług Future Flor Polish. Potem użyłem kredek akwarelowych do wykonania pierwszej warstwy weatheringu. Na początek zwilżyłem powierzchnię woda z aerografu I zacząłem rysować podłużne linie kolorem szarym kredki.
3. Kiedy woda wyschła złagodziłem ślady po kredce twardym pędzlem pociągając wzdłuż linii przepływu powietrza podczas lotu. Potem zabezpieczyłem wykonane ślady płynem Future.
4. Nastepnie pomalowałem zielone plamy i zabezpieczyłem je Futurem. Powtórzyłem wykonanie śladów kredki: kolorem szarym na zielonych plamach i dodałem efektu na szarych.
5. Po kolejnej warstwie Future nastąpiło ostateczne kredkowanie: kolorem brązowym na plamach zielonych i jasnoszarym na szarych. Niektóre rejony zostały potraktowane mocniej, dla pokazania głębszego efektu weatheringu.
6. Kalkomanie zostały potraktowane w ten sam sposób jak kolory kamuflażu.
7. Na bokach kadłuba użyłem kredek w inny sposób. Rysowałem nimi na sucho nieregularne wzdłużne linie, które potem złagodziłem ich efekt krótko ściętym pędzlem.
8. Podobnie na skrzydłach użyłem kredek akwarelowych na sucho, aby dodać przebarwienia tu i tam.
9. Teraz inny efekt nadający teksturę modelowi przy pomocy kolorowych kredek. Tym razem imitowałem małe zadrapania i odpryski na całej powierzchni modelu. Na kolorze zielonym kamuflażu dziabnąłem czarna i szarą kredką. Na powierzchniach szarych użyłem jasnoszarej kredki. Dodatkowo użyłem koloru brązowego na obydwóch kolorach kamuflażu, ale z mniejszym natężeniem.
10. Nadszedł czas na ołówek o twardości 4B (bardzo miękki). Użyłem go do przyciemnienia klap, w celu odróżnienia ich od reszty skrzydła. Delikatnie kreskowałem powierzchnię grafitem, a potem tupowałem ją przyciętym pędzlem. Końcowy widok jest podobny do cieniowania aerografem koloru Tamiya Smoke, ale wychodzi odrobinę bardziej nieregularny.
11. Pozostałem efekty zostały wykonane emaliami do zacieków i innymi produktami do weatheringu, tak jak zwykle to robię.
Zobacz video z zastosowaniem kredek akwarelowych do weatheringu tutaj
Tekst i zdjęcia ©2011 Diego Quijano Scaleworks
Polskie tłumaczenie i redakcja ©2017 Wojciech Bułhak
Szczególne gratulacje dla Wojciecha Bułhaka za „tłumaczenie”. 😀
Najgorszy darmowy translator robi to lepiej…
„zawerniksowałem go płynem do pastowania podług” BRAWO!