Dzisiaj chcę przedstawić kilka ważnych informacji na temat stosowania kalkomanii. Kalkomania to krótko mówiąc cienka folia z nadrukowanym napisem lub znakiem. Kalkomania „mokra” jest drukowana na papierze pokrytym klejem rozpuszczalnym w wodzie. Dobrze użyta kalkomania może decydować o końcowym wyglądzie modelu. Wymienię teraz kilka właściwości kalkomanii, które trzeba znać aby osiągnąć dobre wyniki i uniknąć oszpecenia modelu.

Cechy kalkomanii

Sama kalkomania charakteryzuje się grubością i przejrzystością folii dalej zwanej filmem, oraz jakością druku. Z reguły lepsze są kalkomanie z cienkim filmem. Należy jednak uważać, niektórzy producenci cienkich kalkomanii z np Czech przesadzają i zbyt cienki film wywołuje zwijanie się kalkomanii podczas nakładania. Warto wiedzieć, że każda kalkomania z wiekiem traci swoje właściwości. Widoczne może być żółknięcie filmu. Zaradzamy temu wystawiając arkusz na działanie słońca. Uwaga aby nie przesadzić! W lecie kolory oznaczeń mogą wyblaknąć! Drugim, niewidocznym procesem podczas starzenia kalkomanii jest jej wysychanie. Staje się ona z biegiem lat sztywniejsza i bardziej krucha. Ten proces jest jednak nieodwracalny. Wniosek – nie kupować kalkomanii na zapas.

Zdjęcie – zażółcona kalkomania. Ten problem jest dzisiaj mniej uciążliwy, na rynku jest mnóstwo dobrych kalkomanii. Warto znać na nie sposób, kiedy zdecydujemy się użyć stare kalki.

Jakość druku to nasycenie koloru i przejrzystość koloru. Oczywiście powinien być nieprzejrzysty i nasycony. Kupując kalkomanię nieznanego wcześniej producenta sprawdźmy zwłaszcza kolor biały, czy nie prześwituje przez niego kolor niebieski papieru. Jakość przejawia się także w ostrości druku oznaczeń i braku rozmazań farby.


Zobacz wpis Marcina Ciepierskiego o producentach kalkomanii na blogu


Powierzchnia modelu

Powierzchnia modelu przygotowana pod kalkomanię. Kluczowy temat, często pomijany przez początkujących modelarzy. Pomalowany model ma powierzchnię matową. Jest ona w zbliżeniu szorstka, i kalkomania może w pełni do niej nie przylegać. W szpary, pod kalkomanię, dostaje się powietrze. Wygląda to jak srebrzenie się obrzeża filmu. Najprostszym rozwiązaniem jest polakierowanie modelu na błyszcząco przed nakładaniem kalkomanii. Przy dużych powierzchniach modeli pomocne mogą być pasty do podłogi Pronto Floor Polish lub Sidolux, użyte jak lakier akrylowy.


Zobacz kalkomanie w sklepie modelarskim Arma Hobby


Nakładanie kalkomanii

Kalkomanie należy najpierw wyciąć z arkusza. Następnie zmoczyć, ale tylko na chwilę, aby nie wypłukać kleju. Po ok minucie kalkomania zwinie się i wyprostuje. Delikatnie pędzelkiem sprawdzamy czy przesuwa się po powierzchni arkusza. Powierzchnię modelu zwilżamy wodą lub płynem do kalkomanii „set”. Następnie pędzelkiem zsuwamy oznaczenie z arkusza na model i układamy w odpowiednim miejscu. Lekko dociskamy bibułką aby usunąć nadmiar wody i kleju. Tu można pokryć oznaczenie i jego najbliższe okolice płynem typu „sol”. Zostawiamy kalkomanie w spokoju i nie reagujemy nawet gdyby się marszczyła. Następnego dnia będzie gładka i doskonale wpasuje się w linie podziału blach i inne drobne detale powierzchni.

O tym jak nakładać duże kalkomanie, na trudne, pofalowane podłoże piszę na blogu armahobbynews

Utrwalanie kalkomanii

Po wyschnięciu kalkomanii, następnego dnia delikatnie zmywamy pozostałości kleju pędzelkiem lub patyczkiem higienicznym z małą ilością wody. Kalkomanię utrwalamy pokrywając lakierem bezbarwnym o odpowiedniej fakturze: matowej, półmatowej lub błyszczącej. Częstym błędem początkujących modelarzy jest nakładanie lakieru matowego zbyt gruba warstwą. Mogą powstawać wtedy zacieki, ale najgroźniejsze jest wytrącanie się matującego proszku. Powoduje to zmlecznienie powierzchni modelu. Aby tego uniknąć należy pokrywać cieniutka warstwą, szybko, niemal błyskawicznie wysychającą.

5 3 votes
Article Rating