Reflektory to drobny, ale istotny detal decydujący o odbiorze modelu. W modelach w skali 1/72 najczęściej jest to element w całości wykonany z tworzywa. W skali 1/35 w lepszych zestawach reflektory maja wklejane klosze z transparentnego tworzywa, ale jest ono dość grube i często nie widać wnętrza reflektora np. żarówki.

Klasyczne podejście do reflektorów w modelarstwie

Popularną praktyka jest malowanie takich reflektorów srebrna farbą, wyglądają one dość słabo. Inny sposób to nawiercanie i wypełnianie różnymi specyfikami które po zaschnięciu są przezroczyste. Stosuje się kleje typu Wikol, żywicę światłoutwardzalną Bondic lub popularny Clearfix służący do klejenia elementów przezroczystych. Metody te dają zadowalające efekty, ale chciałbym przedstawić metodę która daje jeszcze lepszy efekt.

Waloryzowanie reflektorów

Jako przykład posłużą reflektory w modelach pojazdów z firmy First to Fight.

Do waloryzacji potrzebne będą:

  • wiertło o dobranej do wielkości reflektora średnicy
  • wycinak (stosowany do tworzywa i skóry)
  • blister od tabletek (najlepiej od małych okrągłych tabletek)
  • przezroczysta ramka wtryskowa lub kulki cynowe do automatów lutowniczych
  • lakier bezbarwny lub Clearfix
  • igła

nawiercenie reflektorów

Krok 1 nawiercenie

Waloryzację reflektorów zaczynamy od nakłucia otworu na środku klosza. Im dokładniej go wyznaczymy tym lepiej będzie prowadzone wiertło. Średnice wiertła dobieramy do średnicy reflektora. Powinna być mniejsza od średnicy reflektora o 0,5mm. Przykładowo jeżeli cały reflektor ma 3,5mm wiercimy wiertłem 3,0mm. Najlepiej wiertło trzymać bezpośrednio w palcach aby mieć większą kontrolę. Dzięki temu krawędzie reflektora będą równe. Otwór nie musi być bardzo głęboki, zależy nam na uzyskaniu stożkowego kształtu.

Krok 2 malowanie lustra

Następnie reflektor malujemy na kolor jaki ma mieć dany pojazd, maskujemy a wnętrze reflektora malujemy farba metaliczną. Najlepsze do tego celu są metalizery przeznaczone do polerowania jak np. Mr. Metal Color, ale może być to każda inna farba srebrna lub chrom. Metalizer po wypolerowaniu patyczkiem higienicznym bardzo ładnie odbija światło.

żarówki w modelu

Krok 3 wykonanie żarówki

Kolejnym krokiem jest wykonanie żarówki. Do skali 1/72 używam kulek cynowych do automatów lutowniczych. Można je kupić w sklepach elektronicznych występują w wielu średnicach od 0,2mm do 1,6 mm.  Można się pokusić, szczególnie w skali 1/35 o wykonanie żarówki z rozciągniętej przezroczystej ramki wtryskowej.

Fragment przezroczystej ramki wtryskowej rozciągamy nad płomieniem aby otrzymać cienki pręcik.

Przecinamy go na dwie części i końcówki zbliżamy do płomienia. Na końcach formują się na skutek wysokiej temperatury kulki. Odcinamy je i wklejamy w reflektory. Jeżeli nie są wystarczająco przejrzyste możemy je wypolerować polerką do paznokci lub pastą polerską.

W ten sposób mamy gotowe wnętrze reflektora. Czas na wykonanie klosza.

Waloryzacja reflektorów w modelu

Krok 4 wycięcie klosza

Najlepsze do tego celu są opakowania (blistry) od tabletek. Trzeba wybrać takie, które maja kolisty kształt i są dość wypukłe. Najlepiej sprawdzają się moim zdaniem blistry od tabletek espumisan. Z nich najczęściej korzystam. Należy przy tym pamiętać, że tabletkę trzeba usunąć delikatnie rozcinając spodnią folię aluminiową tak aby nie uszkodzić i nie pognieść blistra. Po usunięciu tabletki za pomocą wycinaka wycinamy klosz. Dobrze jest sprawdzić, czy jest on wystarczająco ostry i daje równa krawędź cięcia. Jeśli nie można go nieco podostrzyć okrągłym pilnikiem iglakiem. Ostry wycinak da nam klosz o równych krawędziach nie wymagający poprawek. Najlepiej wyciąć kilka na zapas gdyby miał się któryś zgubić lub uszkodzić.

gotowe reflektory modelu

Krok 5 sklejenie reflektora

Klosz przyklejamy do reflektora. Nie należy korzystać z typowego kleju modelarskiego ani kleju cianoakrylowego. Pierwszy nie przyklei dobrze i prawdopodobnie zaleje maleńki klosz, drugi sprawi że klosz zaparuje i zrobi się nieprzezroczysty. Do przyklejenia klosza można uzyc któregoś ze specyfików do klejenia elementów oszklenia jak np. Clearfix lub użyć bezbarwnego lakieru. Osobiście preferuję do tego lakier bezbarwny Gunze GX100. Jest dość gęsty i mocno trzyma. Do przenoszenia klosza najlepsza jest wykałaczka z kuleczką plasteliny lub bluetack na końcu. Dotykamy środka klosza końcówką wykałaczki i delikatnie przykleja się on do plasteliny. Następnie krawędzie klosza bardzo ostrożnie smarujemy niewielką ilością lakieru uważając aby nie zabrudzić klosza. Trzymając nadal wykałaczkę umieszczamy klosz w reflektorze. Trzeba poćwiczyć aby klosz trzymał się plasteliny na tyle słabo aby możliwe było odklejenie naszego improwizowanego narzędzia od klosza i aby pozostał na swoim miejscu. Reflektor jest gotowy!