Model Focke-Wulfa 190 A8 Hasegawy w skali 1/48 postanowiłem pomalować w różne odcienie aluminium i przedstawić na dioramie z remontu. Różnicowanie koloru wykonałem nietypową metodą. Zamiast różnych odcieni metalizerów użyłem bezbarwnych matowych i półmatowych werniksów. Zobacz jak wyszło i poznaj proces krok po kroku.

Nagie alluminium, jak pomalowałem Fw 190 A8 w odcieniach koloru metalicznego

Jako koloru bazowego użyłem koloru chrome silver, na którym mogłem osiągnąć zróżnicowane stopnie zmatowienia, zależnie od konkretnego panelu. Niektóre blachy mogą być bardziej matowe a inne bardziej metaliczne. W ten sposób mogłem uzyskać bardzo zróżnicowane ocienie blach poszycia. Efekt zmatowienia uzyskałem półmatowym bezbarwnym i matowym bezbarwnym nakładanymi w rożnym natężeniu zależnie od miejsca. Jako zielonożółty podkład RLM 02 użyłem mieszanki akryli Model Air dla łatwego malowania pędzlem podmalówek na kadłubie. Miejsca gdzie podkład był nakładany natryskowo na łączeniach blach pomalowałem Gunze RLM 02. Czerwony podkład to mieszanka czerwonego Gunze i 10% brązowego.
Podstawkę wykonał mój przyjaciel Ricardo Rodriguez. Przepiękna diorama sprawia wrażenie, że model jest jeszcze większy.

Malowanie odcieni metalu na Fw-190 krok po kroku

metalizer chrome silver

Krok 1 – kolor bazowy

Pierwszy krok to nałożenie bazowego koloru polerowanego alluminium, chrome silver albo innego połyskującego koloru. Potem wykonamy na nim efekty zmatowienia.

matowienie metalizera

Krok 2 – zmatowienia powierzchni blach

Aby wykonać pierwszy etap typowego zmatowienia blach aluminiowych, nakładam po całości warstwę 50% matowego i półmatowego werniksu. To muszą być bardzo cienkie warstwy, aby nie przedobrzyć. Możesz zamaskować niektóre panele aby zachować oryginalny połysk.

więcej matowienia paneli metalowych

Krok 3 – więcej zmatowień

Potem nakładam drugą warstwę zmatowienia na niektóre z paneli stosując matowy werniks z dodatkiem farby białej, aby uzyskać taki lekko kredowy efekt bardziej zużytych blach aluminiowych. Nie ma potrzeby aby pokrywać wszystko jednolitą warstwą, znacznie lepiej wygląda ich nieregularne pokrycie

ciemne plamki na alluminium

Krok 4 – przyciemnienia, plamy na aluminium

Następnie trzeba wykonać trochę ciemnych przebarwień i plam występujących na zużytym alluminium. Użyłem ciemnoszarego matowego wymieszanego z kolorem przeźroczystym smoke dla uzyskania przejrzystego efektu. Po rozcieńczeniu rozcieńczalnikiem do lakierów mogłem nałożyć małe plamki aerografem.

przyciemnianie panelu samolotu washem

Krok 5 – równomierne przyciemnienia aluminium

Możesz przyciemnić niektóre panele bez utraty poprzednio wykonanych efektów przez jednolite pokrycie ich czarnym washem rozcieńczonym rozcieńczalnikiem do emalii.

matowienie linii nitów na modelu samolotu

Krok 6 – weathering linii nitów

Odmienny rodzaj odblasku na liniach nitów uzyskasz nakładając małe ilości białej farby olejnej i rozcierając ją pędzlem.

podkreslanie linii podzału blach washem

Krok 7 – wash linii podziału blach

Na koniec możesz wzmocnić linie podziału blach ciemnoszarym lub czarnym washem.

Zdjęcia gotowego modelu na dioramie

metalowy fockewulf diego quijano

Tekst i zdjęcia ©2011 Diego Quijano Scaleworks

Polskie tłumaczenie i redakcja ©2017 Wojciech Bułhak