Modele w skali 1/72 z za艂o偶enia maj膮 du偶o mniejsz膮 ilo艣膰 detali na powierzchni w por贸wnaniu do swych wi臋kszych braci. Nawet najlepsi producenci nie s膮 w stanie odda膰 ca艂ej finezji p艂atowca samolotu. Dobrym sposobem zwi臋kszenia nasycenia detalami na powierzchni jest zrobienie odpowiedniego weatheringu czyli brudzenie i postarzanie. Zobacz jak to robi臋 na przyk艂adzie modelu F4U-1 Tamiya 1/72

Dzi臋ki tym zabiegom otrzymujemy model w kt贸rym ka偶dy fragment samolotu mo偶e przyci膮gn膮膰 wzrok. Unikamy du偶ych p艂askich, nudnych powierzchni, kt贸re sprawiaj膮 偶e model wygl膮da jak plastikowa zabawka.
Na wst臋pie chcia艂bym przekaza膰 jak podchodz臋 do weatheringu. Uwa偶am 偶e podstaw膮 jest otrzaskanie si臋 ze zdj臋ciami orygina艂u z czas贸w z jakich model robimy. Samoloty muzealne i wsp贸艂cze艣nie lataj膮ce bardzo rzadko mog膮 by膰 dokumentacj膮 jak brudzi艂 si臋 samolot 70 lat temu na jakiej艣 wyspie na pacyfiku (nie dotyczy modeli wsp贸艂czesnych samolot贸w). Przede wszystkim, nie mo偶na polega膰 na jednej technice stosowanej w dodatku jednolicie na ca艂ym p艂atowcu. Samoloty nie brudz膮 si臋 wsz臋dzie tak samo. Dlatego nie przekonuje mnie regularny preszejding id膮cy po wszystkich liniach podzia艂u z tak膮 sam膮 intensywno艣ci膮. To samo dotyczy r贸偶nicowania kolorystycznego czy obdrapa艅.

Oto kilka przyk艂ad贸w o co mniej wi臋cej mi chodzi:

weathering F4U Corsair

 

To co rzuca si臋 w oczy to intensywno艣膰 weatheringu blisko 鈥瀋entrum鈥 p艂atowca. Tam聽 kr臋ci si臋 za艂oga i mechanicy, kumuluje si臋 brud, farba si臋 zdziera a co ma ciekn膮膰 to cieknie.

Mniej wi臋cej to chcia艂em osi膮gn膮膰 jaki艣 czas temu na modelu Bearcata:

weathering bearcat

Inspiracj臋 do wykonania zm臋czenia i zr贸偶nicowania p艂atowca Korsarza by艂 tekst ze strony Diego Quijano o malowaniu czo艂gu technik膮 Black and White Jose Luisa Lopeza.
Technika ta polega na wymalowaniu czerni膮 z biel膮 g艂臋bi detali i brudzenia pod docelow膮 warstw膮 z kolorem kamufla偶u. W przypadku samolotu mniej mamy do czynienia ze 艣wiat艂ocieniem a bardziej z wymalowaniem linii nit贸w kt贸re sprawiaj膮 偶e blacha pomi臋dzy nimi jest wypuk艂a i 艂apie wi臋cej 艣wiat艂a.

surfacer
Pierwszym etapem by艂o zagruntowanie modelu czarnym podk艂adem Gunze (1500 Surfacer). Polecam w szczeg贸lno艣ci w艂a艣nie ten podk艂ad ze wzgl臋du na jego drobnoziarnisto艣膰 i pi臋kne p贸艂matow膮 powierzchni臋.

Jak ustawi膰 aerograf?

Najwi臋ksza trudno艣ci膮 w tej technice jest zapanowanie nad aerografem. Chodzi nam przecie偶 o uzyskanie jak najmniejszej plamki koloru. W szczeg贸lno艣ci jest to wa偶ne przy modelach w skali 1/72. Najlepiej jest dobrze rozcie艅czy膰 farb臋 i malowa膰 na niskim ci艣nieniu. Im wy偶sze ci艣nienie tym wi臋cej nale偶y doda膰 rozpuszczalnika. Przy wy偶szym ci艣nieniu plamka tez jest bardziej rozmyta. Przy za niskim ci艣nieniu lub za g臋stej farbie aerograf zaczyna plu膰. Za du偶e rozci臋czenie ko艅czy si臋 za s艂abym pokryciem kolorem. Wa偶ne jest dobranie odpowiednich parametr贸w na boku, zanim zacznie si臋 malowa膰 model. Oczywi艣cie najlepiej do tego efektu nadaj膮 si臋 farby celulozowe, w moim przypadku bia艂y by艂 za palety Hataka Orange Line.

zaczynamy preshading

Nast臋pnie bia艂膮 farb膮 wymalowa艂em 艣wiat艂ocie艅 oraz linie nit贸w. Dzi臋ki sporemu rozcie艅czeniu, krycie farby jest powolne i 艂atwo dzi臋ki temu zapanowa膰 nad aerografem w trakcie wype艂niania biel膮.

Kolejny krok to dodanie czego艣 na kszta艂t preshadeingu tylko zamiast czarnego koloru u偶y艂em ciemnego granatu. Dodatkowo doda艂em troch臋 zabrudze艅 kolorem Dark Earth. Warto zwr贸ci膰 uwag臋, 偶e wszystkie te zabiegi s膮 mocniejsze bli偶ej, wspomnianego wcze艣niej, 鈥瀋entrum鈥 samolotu.

W kilku miejscach doda艂em nie regularne plamy koloru granatowego, nak艂adane p臋dzlem i g膮bk膮. Chodzi艂o mi o efekt wyp艂owia艂ej farby, kt贸ra przez buty mechanik贸w jest wytarta do oryginalnego, intensywniejszego koloru.

gotowy preshading f4u corsair

Ostatnim etapem jest zaznaczenie innym kolorem powierzchni krytych p艂贸tnem.

Czas na fina艂 czyli kolory docelowe

Przy nak艂adaniu docelowego koloru kamufla偶u wa偶ne s膮 dwie rzeczy. Pierwsza to malowanie na troch臋 wy偶szym ci艣nieniu gdy偶 malujemy teraz wi臋ksz膮 plamk膮. Druga sprawa to pilnowanie 偶eby nie zakry膰 naszego dotychczasowego wysi艂ku. Lepiej kilka razy zatrzyma膰 si臋 w trakcie malowania i sprawdzi膰 czy efekt nadal przebija spod spodu ni偶 straci膰 poprzedni wk艂ad pracy. Dobrym sposobem jest r贸wnie偶 dodanie kilku kropel bezbarwnego lakieru b艂yszcz膮cego. Dzi臋ki temu farba b臋dzie bardziej transparentna oraz od razu b臋dziemy mieli przygotowan膮 b艂yszcz膮ca powierzchni臋 pod kalkomanie.

Oto efekt po na艂o偶eniu koloru Blue Grey:

Ostatni etap to kolor szary

Przy kolorze spodu nie zwraca艂em a偶 tak uwagi na efekty zwi膮zane ze zm臋czeniem p艂atowca. Nie zaznacza艂em teak wyra藕nie preszejdingu. By艂 to zabieg celowy. Kolor szary wyst臋puje na F4U praktycznie tylko na spodzie i to w rejonach kt贸re mocno si臋 brudz膮 zar贸wno przez okopcenie jaki i b艂oto i kurz lotniska. Dlatego wi臋kszo艣膰 zabawy ze spodem zostawi艂em na etap po naklejeniu kalkomnaii.

pomalowany corsair f4u
Reklama

0 0 vote
Article Rating