Jeżeli przymierzasz się do wykonania modelu F-14, i  szukasz akcesoriów modelarskich oraz informacji o tym samolocie, to pewnie już wiesz, że jego malowanie różni się od, dajmy na to, polskiego F-16. I nie chodzi mi o kolory i kamuflaże :). Samoloty pokładowe, takie jak F-14, F/A-18 „żyją” w zupełnie inny sposób niż te bazujące na lądzie, inaczej się brudzą i zużywają. Instrukcja malowania modelu nic Ci o tym nie powie. Zobacz krótkie wprowadzanie, jak pomalować i wykonać weathering na modelu F-14 i innych samolotach pokładowych.

Zaczęło się od Top Gun!

W zeszłym roku (2016) minęło 30 lat od premiery znakomitego filmu TOP GUN i dziesięć lat jak wycofano ze służby z US NAVAL AVIATION F-14-stkę. Mimo to, popularność „myśliwca” na rynku modelarskim rośnie. Oprócz odświeżanych przez takie koncerny, jak Hasegawa starych modeli (formy z lat 80-tych) z nowymi kalkami, w ostatnich dwóch latach pojawiły się też zupełnie nowe produkcje zarówno w skali 1:72 jaki i 1:48. O ile w 1:72 produkt firmy FineMolds stał się pewnego rodzaju kaprysem właściciela Firmy a przy tym limitowaną produkcją, to w 48-ósemce Tamiya i jej F-14 A Tomcat biją wszelkie rekordy popularności, a za chwilę będzie kolejny Tomcat ze stajni AMK, jak tu się nie cieszyć.

Czyściutki F-14A Tomcat na pudełku modelu Tamiya 1/48

Wraz ze wzrostem zainteresowania producentów modeli tym typem samolotu, pojawia się coraz więcej wykonanych przez modelarzy replik. Dla mnie, jako miłośnika i fascynata (w zasadzie Tomcat Maniaka) to raj na ziemi. Na konkursach modelarskich, powoli zaczyna królować „szarość” pokładów lotniskowca. Dookoła Tomcaty i Hornety…, istny poligon malarski dla modelarzy, dlaczego ? Otóż wykonanie dobrze „styranego” współczesnego samolotu pokładowego to nie lada wyzwanie nawet dla najlepszych!

Poniżej przedstawiam kilka zasad, które mogą przydać się w realizacji naszych pokładowych projektów.

An air-to-air right side view of two fighter Squadron 1 (VF-1) F-14A Tomcat aircraft in formation.

Prawie „czyste” F-14A, zdjęcie US Navy

Brudzić czy nie brudzić, oto jest pytanie…?

Zadaję sobie to pytanie ilekroć, podczas konkursów prowadzę polemiki z sędziami na temat wykonanych modeli i ich oceny. Z całym szacunkiem do doświadczenia, wiedzy oceniających w wielu przypadkach, kiedy chodzi o samoloty U.S. NAVY & Marines nie mają oni racji. Przyzwyczajenie do tzw. „malowania trawy na zielono”, czyli samolot na błysk, czyściutki ach/ech powoduje skreślenie z listy „brudasów”. Tu przychodzi nam z pomocą zrobiona uprzednio dokumentacja. Także warto moi drodzy czasem przygotować sobie małe zaplecze zdjęciowe (wydrukowane lub przygotowane zawczasu na urządzeniach przenośnych).

Odpowiadając na pytanie – Brudzić, ale odpowiednio!

Czego potrzebujesz aby wykonać poprawnie malowanie F-14? Wiedzy i Doświadczenia. Czyli należy robić, robić, robić… Nic tak nie sprawia przyjemności jak robienie kolejnego modelu. Z każdym kolejnym nabywamy nowe doświadczenia, doskonalimy malunek, sprawdzamy nowe metody. A nóż właśnie odnajdziemy to „elisium” i model będzie perfekcyjnie pomalowany, ze wszystkimi tymi drobnymi plameczkami od chemikaliów, wyblakłym kolorem z uwagi na działanie soli morskiej etc…Trening czyni mistrza.  Czytaj dalej a dowiesz się, jak dobierać kolory do malowania i weatheringu F-14.

Kolory kamuflażu F-14

Jakimi kolorami pomalować kamuflaż F-14?  Swoiste 50 shades of GRAY ma tu niewątpliwie swoje miejsce. Warto przed wyborem kamuflażu przejrzeć literaturę, zdjęcia. Dobrym nośnikiem wiedzy pod kątem schematów malowań są najnowsze zestawy kalkomanii firm FurballAero…, czy też FighterTown Decals (zdjęcia poniżej). Jak sami możecie zobaczyć:

W przypadku Tomcat-a występuje kilka schematów malowań, a to w zależności od okresu użycia, a to z uwagi na dostępne podczas przeglądu na lotniskowcu odcienie szarości. Może się okazać, że dany egzemplarz jest pomalowany w nietypowy sposób. Także warto przed przystąpieniem do malunku poszperać i zdobyć wiedzę na temat naszej maszyny.

Kilka bazowych odcieni szarego, które mogą nam się przypadać. Oczywiście dedykowanych zestawów oprócz Gunze, jest na rynku kilka np. Hataka, Ammo Mig…Co kto lubi. Dodatkowo polecam ciekawą bazę wiedzy na temat schematów malowań, która znajduje się TU (link).


Reklama

Zestaw do malowania modeli odrzutowców USA, zawiera wszystkie współczesne kolory wraz z kamuflażem Have Glass 5 dla samolotów F-35…


Jak wykonać weathering maszyn US Navy?

A jak jest naprawdę, czyli jaki weathering maszyn U.S. Navy należy zastosować? Wszystkie maszyny pokładowe US Navy (oraz Marines) są czyszczone, co 14 dni, i to warto zapamiętać jak mantrę. Plamy, które widzimy na zdjęciach, wokół paneli otwieranych lub usuwanych na czas inspekcji/przeglądów, spowodowane są usunięciem starej warstwy i ponownym położeniem preparatu MIL-S-8802 (czarny preparat uszczelniający). Kolor tego preparatu może być nie tyle czarny, co bardzo, bardzo ciemny szary.

Zdjęcie: US Department of Defense

Podmalowania na samolotach F-14 i F/A-18

To, co widzimy często na panelach F-14/F-18, czyli rozjaśnione krawędzie, lub miejsca „czystsze” niż zwykle może być spowodowane dwiema rzeczami:

  1. Naprawy antykorozyjne, kiedy wymienia się np. zaślepki/łączniki. Części te zwykle są metalowe i niezabezpieczone, dlatego łatwiej jest malować część panelu/krawędź po ponownym jego zamontowaniu niż każdy mały element z osobna. Malowane również są miejsca uszczelnienia paneli (zastosowany MIL-S-8802);
  2. Podczas inspekcji po całym dniu lotów (Daily inspections), każdy zawias, zaślepka, łącznik jest sprejowany preparatem VVL-800 (preparat zabezpieczający przed korozją/uszczelniający). Następnie czyści się miejsca gdzie lubrykant został naniesiony ekstra, co powoduje, że krawędzie paneli są błyszczące i czasem odrobinę ciemniejsze niż np. panel wewnątrz.

Zdjęcie: US Navy

I ostatnie różnice to oczywiście tzw. „touchups”, czyli malowanie wszelkich zadrapań, po serwisowych, czy też po wymianie części, gdzie generalnie zastosowanie ma kolor bazowy, ale kolor bazowy jednak rożni się od tego którym fabrycznie został pomalowany samolot. Dodatkowo wszelkiego rodzaju metody „kanibalizmu”, wiadomo lotniskowiec i braki w częściach, powodowały że na jednej maszynie instalowane były panele z innego samolotu, oczywiście w innych odcieniach.

Zdjęcie: US Navy

Plamy i wycieki  na samolotach F-14 i F/A-18

Inny „brudzing” może być związany z różnymi plamami eksploatacyjnymi, poniżej barwy plam jakie mogą pojawić się na samolotach US NAVY:

  • BLACK (czarny) – smary
  • RED (czerwony) – płyny hydrauliczne
  • BROWN (brązowy) – paliwo
  • CLEAR (na F-14) – chłodziwo dla pocisków AIM-54 Phoenix.
Mam nadzieję że choć trochę mogłem Wam przybliżyć zawiłości malunków F-14/F-18. Skomentuj lub zapytaj wypełniając odpowiednie okienka poniżej. Chętnie odpowiem na Twoje pytania!

Uwaga na to zdjęcie, a raczej „nie-zdjęcie”. To screen z gry komputerowej!